Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie is een vorm van onderzoek en behandeling van functiestoornissen van gewrichten. Na onderzoek van het individuele bewegingsapparaat wordt getracht door het uitvoeren van specifieke handgrepen de veranderde functies in de gewrichten van alle bewegingsketens van het menselijk lichaam zo goed mogelijk te verbeteren.

Wat doet een manueel therapeut?

Tijdens de behandeling beweegt de manueeltherapeut de gewrichten van een patiënt met een techniek die mobiliseren wordt genoemd. Het mobiliseren, waarbij gewrichten níet worden geforceerd of gemanipuleerd, heeft als doel om de optimale positionering van bewegingsassen in gewrichten te bewerkstelligen en spreekt het regeneratieve vermogen van het bindweefsel aan. De juiste gewrichtsbeweging wordt door een specifieke handgreep ingestuurd. Deze techniek wordt op alle gewrichten van het lichaam toegepast. Daarmee ligt de nadruk op het wegnemen van de onderliggende oorzaak van de klachten in de gehele bewegingsketen en niet (alleen) op het bestrijden van lokale symptomen.

Wanneer naar een manueel therapeut?

Als een gewricht slecht kan bewegen, of als dit pijnlijk is, kan manuele therapie uitkomst bieden. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;

nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;

lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;

hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;

duizeligheid bij het bewegen van de nek;

kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;

heupklachten.