Ontspanningstherapie

Wat is ontspanningstherapie?

Ontspanningstherapie leert je lichamelijke en mentale gespannenheid te herkennen en hoe je daarmee om kunt gaan. Dit wordt vaak gecombineerd met ademhalingsoefeningen. Hierbij ondersteunen we een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het hele lichaam voelbaar is.

Deze oefeningen bieden je handvatten om je eigen spanningsniveau te reguleren door aandacht voor de lichaamshouding, (onbewuste) spierspanning en ademhaling. Het doel van deze therapie is het creëren van bewustwording van ontspanning en dit leren integreren in de dagelijkse bezigheden.

Voor wie?

Deze therapie wordt grofweg toegepast bij vier categorieën van de gezondheidsproblemen:

• Spanning gerelateerde problemen: klachten zonder lichamelijke oorzaak, zoals hyperventilatie en gespannenheid maar ook vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out
  • Psychische problemen: vooral bij angst, maar ook depressie, fobieën, paniek en trauma verwerking
  • Functionele problemen van houding, adem, stem en beweging: zoals rug- en nekklachten en ademproblemen, maar ook scoliose, verbetering rompbalans, chronische pijn, RSI whiplash en stemproblemen
  • Spanningsproblemen met een specifieke lichamelijke oorzaak: klachten bij hart- en longpatiënten, maar ook bij mensen met een neurologische of interne problemen

Mocht u beperkt zijn door een van bovenstaande problemen en wilt u hier graag vanaf, dan kunnen wij in Geleen u de uitkomst bieden. Meldt u aan bij ons voor fysiotherapie en na een intake zullen we bepalen welke oefeningen voor u het best geschikt zijn.

Neem gerust contact op met ons en wij zullen u van harte te woord staan en u van meer informatie voorzien.